الجمعة، ٢٢ يونيو ٢٠٠٧

مجرد حلم

ماشي على شط البحر لوحدي و شتا خفيف يخليك تحس أنة نازل بس علاشان يلمس وشك .القمر أبيض و صابغ الدنيا كلها بلون فضي وأنا عامل حسابي لابس كاب وجاكت و بطلون جنز وسماعات في ودني مخليا صوت منير كأنة جاي من الا مكان
مش كل شيئ بيفوت في عمرنا بيجرح .....
قلب الحياة مليان حاجات و بتفرح


الحلم دة هو أسكندرية بالنسبالي يعني لو حد سألني عنها يا أما مش حرد علية يا أما ححكي لحد ميوقفني يا أما أحكيلوا الحلم
عندي واحد صحبي من القاهرة لما حكيتلة عن الحلم دة قالي انتوا يا اسكندرانية كدة محسيسنا ان البحر دة كل حاجة مع ان عندنا النيل زية و بنحبة بردة بس مش بالجنون دة ..أنا سألتة و أنتا بتتمشى علا النيل بتشوف اية الناحية التاني؟
قال بشوف الشط التاني طبعا .... هو دة الفرق احنا معندناش شط تاني . معندناش حدود. الدنيا عندنا مفتوحة مهما كان تفكيرك محدود مش حتشوف الشط التاني . ومهما كنت مبدع صعب عليك تتخيل الشط التاني
المهم نرجع للحلم أنا معرفش أول مرة حلمتة أمتا أو أول مرة أخذت بالي انة بيتكرر علا فترات بس الي أعرفة انة كل مرة كان بيجسد جزء من حياتي


نسيت اقول ان الحلم كل مرة بيبدأ بنفس الشكل بس بعديها بيتغير حسب الحالة
فاكر مرة بدأ الحلم بـــ بحر مطر كاب جاكت ضوء فضي صوت منير


هب الدنيا قلبت شمس حر جو صيف يخنق و صوت منير بيقول
منيش اخر حبيب يدخل مدينتك ................ ولا حتكوني يوم اخر حبيبة
وطبعا دي كانت اخر فرشة الوان في لوحتي انا و هي و بعديها القصة اصبحت ابيض و اسود وساعات اسود بس
مرة تانية بدأ بردوا بـــ بحر مطر كاب جاكت ضوء فضي صوت منير
وهب قلب الجو و الشتا بيذيد و التمشية مستحيلة و عندي حلين يا اركب و اروح بيتنا يا اكمل و اجرب
دا كان اليوم الي اخت فية قراري انا اسافر
اية يا بلاد يا غريبة ................. عدوة ولا حبيبة


لية افتكرت الحلم دة الان و لية بكتب عنة علاشان هو الي افتكرني بعد 3 سنين من اخر مرة و بالرغم من جو الصحراء الي عايش فية ينسيك لون البحر الا انة قدر يجي و يبد أ بردوا بــ بحر مطر كاب جاكت ضوء فضي صوت منير
بس المرادي مكنتش بتمشى كنت قاعد بتفرج على البحر. و المطر طعمة مالح معرفتش اذا كان دة طعم رزاز البحر نفسة ولا طعم دمعتين نزلوا ميني غصب عني قبل منام من شوقي لأهلي و للبحر لما عرفت اني مش نازل اجازة الصيف دة


أمانة يا هواء أكتب على الشراع .................. اللوقا قريب من بعد الوداع

الغريب في الحلم دة انة مفيهوش بنات ( مزز يعني) حتى هي بكل سلطنها علي قلبي مقدرتش توصل انها تكون جزء من الحلم دة يعني ممكن تعتبروة بطولة مطلقة لشخص واحد
أو ان الحلم نفسة عارف ان الناس و الشخصيات و الأسماء حتتغير علشان كدة عمل سور كبير على نفسة ميدخلهوش غيري انا . بحر . مطر . كاب . جاكت . ضوء فضي . صوت منير

هناك ٥٩ تعليقًا:

tota يقول...

جميل انه يكون لينا أحلام نهرب بيها او نقرب بيها من البعيد عن ايدينابيبقي عالم خاص بينا محدش يقدر يقرب منه او يحرمنا منه
نورت عالم التدوين واهلا بيك
ومرسيه علي حضورك وزيارتك ليا
سلامي ليك

اسكندراني اوي يقول...

ايه دا كله ايه دا كله
دا انت باين عليك حكايه

بس بجد جميل اوي اللي كتبته
احلى حاجه في بحرنا انه فعلا بلا حدود
بص له واسرح وخلي حلمك في الافق يرمح
بهبه ريح
بلسعه شمس
بيوم غيمه يمطر ......ملح ؟؟

تسلم ايدك اللي كتبت
وعيونك اللي حلمت
على فكره انا احسن مكان يفكرني ببحر اسكندريه لما ببص في الصحرا
بحس اد ايه البحر قريب مني اوي

تحياتي

only spot يقول...

ساعات الواحد ممكن يحلم بشئ كتير لكن ميعرفش ايه مغزاه الا بعد فتره لما بيكون واقع وحقيقه وكتير الحلم بيكون مرتبط بمكان احنا عشنا فيه كتير واتاثرنا بيه لدرجة انه بيبقى جزء مننا ولما نبعد عنه بنحس ان احنا افتقدنا شئعزيز وغالى علينا
اما بالنسبه للبحر فده حكايه تانيه خالص عالم غريب يخدك كمعاه ويبعدك لبعيد اوى لدرجة انك تلاقى نفسك غرقان فى افكار عمرك مكنت تتصور انك تفكر فيها من قبل
اما بالنسبه لاسلوبك فبجد ممتع ولذيذ
بجد البوست حلو
تحياتى

صوت فيروز يقول...

جميل يا اسكندراني اوي , اسلوبك رقيق و بسيط و من القلب و دخل القلب
عايزه احكيلي عن حلم عندي برده بيتكرر كتير بس باشكال مختلفه
ديما بحلم اني علي شط او بحر و يبقي البحر هادي اوي و جميل و لونه تحفه
بعد كده يتقلب البحر و يبقي موج عالي و احس اني عماله اعوم و مش قادره
بس برجع للشط تاني
اللحلم ده بيتكرر كتير
هههههه احتمال عندي عقده نفسيه
ما تحرمناش منك و اكتب كتير
سلام

Hannoda يقول...

ده اللي إنكتب مفروض يا عنقود العنب
و اللي إنجرى غنيوة بس قصيّرة

*******
مشروخ يا ناي ما تغنّيليش
زعجك وجعني ...آآآه .. وأنا ما كفّانيش
*******


حراااام عليك.. من أولها كده توجعلي قلبي؟؟

أنا أول ما دخلت عند أشوف الإفتتاحية.. إتخبط في الصورة و قلبي إتاخد و نفسي إتحاش

و اله بجد

و بعدين قريت..
قريت العادة اللي باين عليها كده عند كل الإسكندرانية

كإنك ناقل من أول بوست كتبته كان إسمه ..فينك يا إسكندرية.. وبعدين كمان أغنية قلب الحياه؟؟؟

لا .. ده إنت ناويلي بقى

إحساسك جميييل قوي عشان صادق.. على رأي المراكبي مرة قالهالي

إحنا اللي زيّنا حرام يتغرّب

طقوسي شبهك بالضبك.. جينز وجاكيت ومنير.. بس بدل الكاب بيكون الزعبوط
:)

وعلى قد ما تاخدني رجلي بروح...ياااه يا اسكندرية

ويا أهلا بيك في عالم المدونات و عالم الوجع اللي إنت ناويلنا عليه

و الله سعيده بكل حرف كتببته في البوست ده

تحياتي
ومبروك

اسكندراني في الغربة يقول...

tota
أول تعليق لأول تدوينة
انتي كدة ليكي عندي جائزة
اية رأيك ابعتلك تاج؟
الاجمل من ان يكون لينا حلم ان نلاقي حد يشاركنا الحلم نفسة
دي مش حاجة سهلة صدقيني
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني

اسكندراني في الغربة يقول...

اسكندراني اوي
مش حقول اهلا و شرفت انتا اصلان البيت بيتك ودي مدونتك التانية
على وزن بلدك التاني
بس بجد غريب موضوع ان الصحراء بتفكرك بالبحر
انا عندي العكس بحس ان الصحراء دي ردمت حتة من البحر بتاعي
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منورني

اسكندراني في الغربة يقول...

only spot
الي انتي كتباة دة مينفعش يكون تعليق
دي اكيد بوست جديد وجميل
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منورني

اسكندراني في الغربة يقول...

صوت فيروز

طول ما حلمك فية بحر.. يبقى فية امل
و اكيد الحلم دة اخرة ان يجي شجيع السيما وينقذك من الغرق
موضوع اكتب كتير دة فية شك كبير
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني

اسكندراني في الغربة يقول...

Hannoda
اول مدونة بصطبح بيها
لما قريت تعليقك روحت شفت البوست بتاع فينك يا اسكندرية
و اكتشفت ان في حاجات كتيرة ليكي شفتهاش
فبلاش نكلم في موضوع مين وجع قلب التاني اكتر
تعليقك لخص حاجات كتيرة كنت عاوز اقولها
و يا رب يطلعوا قانون يمنع الاسكندرنية من السفر
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول...

اول زيارة وعايزة تدوينات تانية كتير

بجد مدونتك بتوجعلى قلبى لانى اساسا عاشقة من عشاق الاسكندرية ومش عارفة اروحها ونفسى اوى اشوفها والله المستعان
ويجى بوست حضرتك بكل ما يحمل من معانى الغربة واللوعة والشوق ليها .. فبجد جيت على الجرح وإتاكييت كمان

ربنا يقرب البعيد وييسرلك الحال يارب

وبردو منتظرة تدوينات كتيرة
:)
تحياتى

اسكندراني في الغربة يقول...

إنـســانـة

اول زيارة وعايزة تدوينات تانية كتير .. اية الطمع دة
اكيد اسكندرية كمان قلبها واجعها علاشان في حد بيحبها كدة و مش عارف يروحها
اخبار كاميكاز ؟ سليميلي علية كتيير
متزعليش لو لمست جرح عندك و اتكييت علية
على رأي جورج وسوف.. كلنا مجاريح
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني

يا مراكبي يقول...

أنا دايما بأقع في وسط شلة إسكندارانية .. من صغري وأنا حظي كده

الإسلوب فعلا جميل ورشيق .. حسستني إني بجد بجد ماشي على كورنيش إسكندرية .. ولفت نظري جدا الفرق الجوهري اللي إنت حددته بين البجر والنيل .. بين محدودية الواقع ولانهاية الخيال

وأحلى حاجة طبعا .. المزز .. أنا معاك قلبا وقالبا

:-D

Unknown يقول...

معشوقة الكل اسكندرية
سمعتوا اسكندرية الشيخ امام؟
يا اسكندرية بحرك عجايب
ياريت ينوبنى مالحب نايب

اسكندراني اوي يقول...

جميييييييييييييل اوي
لا جميل ايه راااااااااائع
مش عارف اقول ايه

Rosa يقول...

بحر مطر كاب جاكت ضوء فضي صوت منير

هتعوذ ايه اكتر من كدا
:)
مشاعر و اسلوب جميل قوي يا اسكندراني
و بعدين بالرغم من اني مش اسكندرنيه بس المدينه دي غريبه جدا فيها سحر خاص بيها كدا مهما لفيت او روحت مدن ساحليه تانيه يفضل سحر اسكندريه الخاص
والي يوصلك في النهايه لانك تحلم بيه
مع بحر مطر كاب جاكت ضوء فضي صوت منير
تحياتي :)

Hannoda يقول...

فين البوست الجديد؟؟؟


شوّقتنا

اسكندراني في الغربة يقول...

المراكبي
يا بختك ليك أصحاب اسكندرانية
دي نعمة ربنا يحفظهالك من الزوال
انتا الوحيد الي اخد بالوا من موضوع النيل
الفرق دة كمان بيبان في التعامل مع اهل البحر و اهل النيل
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منورني

اسكندراني في الغربة يقول...

muse
انا اول مرة اعرف ان الشيخ امام غني يا اسكندرية
معا اني اعرف ان احمد فؤاد نجم صديقة الانتييخ
سمك يابني يا اسكندراني
في الحسن ساحر ومعجباني
سمك يابني والعشـق غيه
تبدأ بنظره تبقى ملاغيه
وكل عاشق وله بهيه
وكل شاعر وله اغاني
يا تري مين كانت ملهمتة وهو بيكتب الجذء دة
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني

اسكندراني في الغربة يقول...

اسكندراني اوي
احلا تحية اسكندرنية لى احلا شاب اسكندراني
منورني

اسكندراني في الغربة يقول...

Rosa
انا عن نفسي مش عاوز حاجة تانية بس ارجع وبدل الحلم اعيش اللحظات دي بجد
واعمل دعوة لكل المدونين يزروها و يستمتعوا بيها (بس بعد الصيف طبعا
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني

اسكندراني في الغربة يقول...

Hannoda
بوست جديد؟؟
مين قال بوست جديد؟؟؟
مين جاب سيرت بوست جديد؟؟؟؟
مين مستني بوست جديد؟؟؟؟؟

Unknown يقول...

اسكندرية يعنى صوت فيروز و منير
و الشبخ امام و درويش
عالبحر و انا بغنيلهم
:)

tota يقول...

حبينا نسلم علي الغاليين علينا ازيكم ياغريبين زينا؟؟

مريم يقول...

انا اول مرة اجى بس استمخيت تمام من تفاصيلك
خصوصا انى وللصدف السعيدة بعشق اول اغنيتين وبسمعهم كتيييييييير اليومين دول لاسباب تتعلق بالبمب اللى عمال يفرقع فى وشى
واستمارات ستة اللى اتهريت امضا عليها

بس البحر بتاعنا ده مشكلة وحالة وحب اسكندرية فى قلوبنا معجزة من صنع اللى خلقنا على ارضها

Unknown يقول...

حلم جميل قوي خصوصا اني عارفة اسكندرية قد ايه حلوة في الشتاوعلي فكرة أنا مش اسكندرانية ياريتني كنت

ربنا يهون عليك غربتك يا اسكندراني

تحياتي

mariamagdolen new يقول...

حاسة بيك اصلى مجربة ربنا يرجعك بالسلامة
احساسك عالى موت

Eman Eltaher يقول...

جميل أوى البوست بتاعك و حقيقى بيمس أحلام أى واحد و أى واحدة خصوصا انه ليه علاقة بالبحر لانه هو الى بنقدر نحلم قدامه و بنحس معاه بالأمان و الراحة

أنا صحيح من القاهرة و صحيح مش عندنا بحر بس كنت بصيف و لسه جاية امبارح من مرسى
محدش يقدر يتخيل كنت عاملة ازاى و انا بودع البحر
حسيت كانى بودع حد عزيز عليا لدرجة أعيط
ياللا ما علينا و بنا يديم عليكم نعمة البحر

بوست جميل
تحياتى

اسكندراني اوي يقول...

وبعدين يعني حفضل اجي مالقيش جديد كده كتير ولا ايه

شد حيلك اماااااال

تحياتي

اسكندراني في الغربة يقول...

muse
وانا كمان بغنلهم و بغنلها بس اشوف البحر
منوراني

اسكندراني في الغربة يقول...

tota
والله زيارة غالية و في وقتها
كلة مشغول بالصيف و الاجازة
ومحدش فاكر المتغربين
القلوب عند بعضها
منوراني

اسكندراني في الغربة يقول...

مريم
حتي البنات بيخدوا استمارة ستة امال مين الي بيشتغل في البلد؟
على ايامي كنا بناخد الاستمار و شلوت
سيبك من كل دة تمشية على الكرنيش تنسيكي الدنيا و الاستمارات و بمب العيد كمان
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني

اسكندراني في الغربة يقول...

fanan(a) fa2eer(a)
معلش غلطة مطبعية
بس فيكي كل الصفات المطلوبة للحصول على الجنسية الاسكندرانية
ادمي انتي بس عليها و لو طلبوا منك موافقة من اتنين من السكان الاصليين انا مستعد
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني

اسكندراني في الغربة يقول...

mariamagdolen new
شكرا على المجاملة الرقيقة دي
بس مقلتليش مجربة الغربة ولا البحر ولا الحلم؟
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني

اسكندراني في الغربة يقول...

Eman Eltaher
مش عاوز اقولك اد اية المدونة منورة.
مش حرام عليكي بقوليك غربة و مش نازل الصيف دة و تقليلي ليسا جاية من مرسى
بس مقلتيش مرسى مطروح ولا مرسى علم؟
مش حاقول اني متخيل لحظة الوداع
بس حسيبك تتخيلي لما بكون بودع بلدنا كلها
يا رب يديم علينا نعمة البحر
و يديم عليكوا نعمة الاسكندرانية الي بيستضيفوكوا كل سنة
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني

اسكندراني في الغربة يقول...

اسكندراني اوي
يا باشا انتا مجيتك بتنورني كل مرة
كفاية انك من ريحيت الحبايب
بس موضوع حاجة جديدة دة مش بأيدي
انا مستني حلم جديد و اكتب على طووول
بس ادعيلي ميكنش كابوس
منورني جدااا

غير معرف يقول...

بجد بوست حلو اوى احلى حاجة فية انو طالع من جواك عشان كدة وصل ليا وحسيت بية انا عارفة انك بتحب اسكندرية بس مكنتش اعرف انك بتعشقها للدرجادى .........كنت اتمنى اكون اول واحدة تبعت كومنت عالبوست بس معلش انت عارف الظروف وأكيد مقدر.....مورا

aliaa يقول...

فعلا بوست جمييييييييييل اوى
انا قريته كله لانه شدنى اوى بسيط وكلامه جواه كتييييييييير
انا من محبى اسكندرية اوىىىى بس برضو مش قادرة اروحها

ابقى سلملنا على البحر وامواجه والشط واحبابه وقوله مايغيب عنا لحسن والله مانقدر على بعاده

ساعه الغروب يقول...

اولا

انا بجد تشرفت جدا انى جيت النهارده البلوج بتاعك

ثانيا

انا بورسعيديه وبعشق البحر بجنون
بحكيله وبصاحبه و برمى نهمومى ونفسى فى حضنه
بحبه بزياده لدرجه انه كل اصحابى بيقولولى انتتى مجنونه رسمى بسبببه

وكان بجد نفسى اوى اعرف ليه مش بحس بكدا قدام النيل

وكان نفسى الاقى تفسير منطقى

وكلامك منطقى جدا

وهو تقريبا اسلم توضيح للسبب دا

ثالثا باه

انا بعشق اسكندريه بطريقه غريبه جدا جدا
البلد الوحيد اللى مش بحس فيها بغربه او خوف او انى بعيد عن بلدى


بحس انى عايزه اجرى وانطلق اوى واخرج كل الى تاعبنى جوايا

عايزه اقولك انه الصوره اللى انت حاططها لاسكندريه بجد تحفه اوى اوى اوى

بس لو فيها كمان شمس او قمر واضح اوى فى سما اسكندريه
ياااااااااااااااااااه

بالرغم من انى مش بغيب عنها سنه كامله الا انها بجد بتوحشنى اوى


بيوحشنى كل حاجه فيها
حتى ناسها اللى ما اعرفهمش
بتوحشنى وشوشهم

بجد شكرا ليك ومش عارفه اقولك ايه؟؟


اسمحلى بس انى ازور البلوج بتاعك دايما

شكرا ليك

:)

همس الليل يقول...

ممممممم
اول مره اجى البلوج دا ودخلتو مخصوص عشان انت اسكندرانى
وعشان بتحب اسكندريه اوى
صرخه حستها فى كلامك
شوقك وهيامك
بيتك وبحرك اللى مشتاق لسلامك
حسيت انى عايزه ابعتلك سلام البحر ليك

reri يقول...

أنا قعدت أقلب في الكومنتات دي علشان فاكره إني كنت كتبت كومنت علي البوست ده
وفاكره إني قريته
بس بعدها إفتكرت إن النت قطع والكومنت ضاع
وبعدها إختفيت
ما علينا
حلمك مليان شجن
كنت بحلم أكون إسكندرانيه وأبقي قدام البحر أحكيله وأفضفض معاه
يا بخت كل الإسكندرانيه بجد بحسدهم
بس أد كده البعد صعب والغربه صعبه
ربنا يهون عليك

سلامي ليك

رينـــــــــــا يقول...

اولااااااااااااا
حمد الله على السلاااااااااااامه
اخيرا المدونه افتتحتها
ايييييييييييييييه
فكرتنى با اجمل لياللى اسكندريه
الشتا وسحره وجماله
بحسدك انك عايش فيها على فكرة :D

klmat يقول...

بوست جيل ورائع كتبه انسان بأحساس فنان . الحلم بيترجم مشاعر الشوق والحنين لبلدك وأهلك زى ما بيقولوا باالبلدى الجعان بيحلم برغيف عيش
ربنا يجعل غربتك بفايده ويجمعك مع اهلك وحبايبك على خير
وانا سعيده جدا بمرورك عندى واتمنى انك تشرفنى تانى وانا سجلت مدونتك عندىواسمح لى اكررها خصوصا واحنا اسكندرانيه زى بعض
ودايما بترن فى ودانى اغنيه فيروز شط اسكندريه واغنيه محمد قنديل يا غاليين عليا يااهل اسكندريه سلامى وتحياتى لك

اسكندراني في الغربة يقول...

مجهول [ سمر
اسكندرية بالنسبالي رمز لمصر كلها
ودا مش عشق .. لأ . دا حب بجنووون
اكيد مقدر الظروف .ربنا يكون في عونكوا في السجن الي اسموا كلية طب
(الحمد لله اني مجبتش مجموع يدخلني طب
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني

اسكندراني في الغربة يقول...

aliaa
اغلب الناس هنا مش عرفين يروحوا اسكندرية
امال ال 6 مليون الي بيصييفوا هناك دول مييين؟
لو مسكوني محافظ حخلي دخول اسكندرية بمقدار حب الناس ليها
و اكيد حتكوني في اول 25 مليون ادخلهم
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني

اسكندراني في الغربة يقول...

ساعه الغروب
اولا الشرف ليا أنك منوراني
ثانيا حبك للبحر دليل على نقاء و صفاء روح
ثالثا غيري صحابك لو مش عجبهم البحر
رابعا شكلك بتحبي اسكندرية اكتر مني و دا ممنوع طبعا
خامسا يوم الصورة دي كان يوم مطلعلهوش شمس
سادسا يا بختك مبيغبش سنة الا لما تزوريها
سابعا لا شكر على واجب
ثامنا كان المفروض اعمل بوست ارد فية عليكي بدل من بقالي ساعة بكتب
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني

اسكندراني في الغربة يقول...

cat_eyes(همس الليل)
اسكندرانية في البلوج عندي اية النور دة
و كمان بعتالي شعر وسلام ليا
دا اكيد امي دعيالي و هي بيتصيف في مطروح
علي فكرة انا بقالي يومين بقرأ في المدونة عندك
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني مرتين
مرة للزيارة و المرة التانية كفاية انك اسكندرانية

اسكندراني اوي يقول...

طب ماشي وبعدين

حتفضل تحلم كتيير
انك بقالك كتير ما بتكتبش في ايه

طمنا

مستنيك

tota يقول...

هوه انا هفضل كتير اعلق علي البوست ده ولا ايه؟؟
اخبارك ايه يا غريب افندي؟؟
لساك بتحلم؟؟
اتمني انك تكون بخير بجد وسلامي ليك

Hannoda يقول...

فيييينك من زمان؟

اسكندراني في الغربة يقول...

reri
منورة البلوج وصاحب البلوج و اسكندرية
اهو الحسد دة الي مخلينا متسوحين في بلاد الله
بس زي ما قولت لو مسكت محافظ اسكندرية حخلي دخولها للناس الي بيحبوها بس
بس يبقا فكريني بي اسمك ساعتها
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني

اسكندراني في الغربة يقول...

رينــا
الله يسلمك و شكرا على التشجيع و المتابعة
اية موضوع الحسد دة
امال لو لسة عايش فيها كنت عملتوا اية
دا الي عايش في حلايب و شلاتين ممكن يشوف اسكندرية اكتر مني
بس اكيد لو ربنا عطاني العمر حرجع اعيش فيها
وساعتها احسدوا براحتكوا
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني

اسكندراني في الغربة يقول...

klmat
انا مش بس جعان اسكندرية
دا انا عندي نقص فيتامينات وجفاف كمان
دا شرف ليا انك تضفيني عندك
بس هما الاسكندرنية كدة اصحاب فضل طول عمرهم
ياااااااااة يا غاليين يا اهل اسكندرية
انا كنت نسيها الاغنية دي
انتي فكرتيني اني عاوز اجمع كل الاغاني الي اتغنت للاسكندرية
ان شاء الله اعملها
شكرا على الزيارة و التعليق
و اكيد منوراني

اسكندراني في الغربة يقول...

اسكندراني اوي
tota
Hannoda

و الله انتوا التلاتة بالذات بتكسفوني بذوقكوا
بالنسبة لموضوع الكتابة انا بجد عندي مشكلة مع القلم
طول عمري انا و هو مش صحاب
نادر جدا لما بيكتب الي انا حاسة
علشان كدة فين و فين لما سعادتة يرضا عليا و يكتب حاجة تستاهل تتحط في البلوج
على العموم البوست الي جاى حيكون على شرفكوا
وشكرا تاني على سؤالكم

غير معرف يقول...

بجد انا واحد من الناس مبحسش بالراحة النفسية الا في شط اسكندرية ومبحبش اسافر في حته غيرها

bent -aleex يقول...

احلم كمان الاحلم جميله واقع دايما بنتمنه فبنشوفه في احلامنه وحلوته اننه بنعيشه من غير قيود الحياه وياريت في يوم يتجسد ويبقي حقيقه

بنت اسكندريه يقول...

جميلهي

غير معرف يقول...

حلمت انى بتمشة على الشاطى فى النهار وكان فى ناس كتيرة و بس